La nova producció de ‘La Bohème’ arriba aquest dissabte 26 d’octubre al Palau de la Música Catalana, de la mà de la Fundació Òpera a Catalunya (FOC) i l’Orquestra Simfònica del Vallès. I es podrà veure una segona funció el proper 9 de novembre. Per primera vegada, es representaran al Palau de la Música totes les òperes de la temporada de la FOC, amb doble funció. La proposta d’escena s’adapta especialment a les característiques de la sala i es representa íntegrament amb cor, cantants i orquestra compartint escenari.
S’ha creat un abonament d’Òpera Simfònica per poder gaudir de les produccions que presenta la Fundació Òpera a Catalunya al Palau de la Música, que es pot adquirir a partir de 140€. Més informació clicant aquí
- L’estrena va tenir lloc dimecres 16 d’octubre al Teatre La Faràndula de Sabadell. A on s’ha fet tres funcions més: divendres 18 d’octubre a les 20h, diumenge 20 d’octubre a les 18h i dimecres 23 d’octubre a les 20h. Amb aquestes quatre funcions a La Faràndula, Òpera a Catalunya aposta per incrementar l’oferta a Sabadell, on al llarg de la temporada es representaran fins a 14 funcions
- El director Pau Monterde firma la nova proposta escènica de ‘La bohème’, que trasllada la història a París en el context de les revoltes de la primavera de 1968
- Les sopranos Berna Perles i Suzana Nadejde posaran veu a Mimì, els tenors Kenneth Tarver i Antoni Lliteres interpretaran el rol de Rodolfo, i la soprano Sabrina Gárdez serà Musetta. La producció compta, a més, amb les veus solistes de Milan Periši?, Quim Cornet, Arturo Espinosa i Juan Carlos Esteve
- Daniel Gil de Tejada, director musical de la Fundació i del cor Amics de l’Òpera de Sabadell, assumeix la batuta
- La venda d’abonaments de la Temporada d’Òpera de Sabadell bat un rècord històric amb un increment superior al 50%, amb un total de 920 abonats
- Paral·lelament a la producció professional, es faran dues funcions més de ‘La bohème’ amb el repartiment de la 28a Escola d’Òpera de Sabadell, dedicada a aquesta obra de Puccini
Després de quatre funcions a La Faràndula, Òpera a Catalunya aposta per incrementar l’oferta a Sabadell, que es reafirma així com a centre productor operístic de primer ordre. A les tres representacions habituals que es fan de cada òpera (dimecres, divendres i diumenge) se li sumaran dues més el dimecres següent en les òperes La bohème i Nabucco, sumant un total de 14 funcions al llarg de la temporada.
Aquesta primera òpera es realitzarà en un total de 16 funcions en 12 ciutats, passant per pràcticament tots els teatres del circuit fins el 17 de novembre: després de Sabadell, La bohème es representarà a Tarragona, el Palau de la Música Catalana (amb dues funcions), Cornellà de Llobregat, Vic, Figueres, Granollers, Manresa, Viladecans, Reus, Sant Cugat del Vallès i Lleida.
Rècord de vendes de la temporada a Sabadell
La Temporada d’Òpera de Sabadell, que arriba enguany a la seva 42a edició, ha superat totes les previsions i ha batut un rècord de vendes, tant d’entrades com d’abonaments. Amb una oferta formada per quatre òperes, la xifra d’abonaments enguany ha experimentat un important augment i arriba a un creixement superior del 50% al tancament, amb un total de 920 abonaments.
La producció i el repartiment
Aquesta primera òpera de la programació és una nova proposta escènica de Pau Monterde (director d’escena i encarregat del disseny de l’escenografia), que trasllada en el temps la història a París en el context de les revoltes de la primavera de 1968. La direcció escènica es completarà amb Miquel Gorriz com a director assistent i Eva Selma, encarregada del disseny de vestuari, que anirà d’acord amb l’època en què està situada l’òpera i amb els diferents personatges, per tal de caracteritzar-los adequadament. Per a les diferents peces, confeccionades i adquirides per a l’ocasió, està previst utilitzar un tractament del color significatiu, associant alguns colors a determinats personatges.
L’equip artístic estarà encapçalat per un doble repartiment en els dos rols protagonistes. D’una banda, el paper de Mimì serà interpretat a en la majoria de funcions de Sabadell per la soprano Berna Perles, que va debutar la temporada passada a Òpera a Catalunya com a Manon Lescaut (febrer-març 2024) amb gran èxit i ara s’estrena amb aquest rol de La bohème. A la funció del dimecres 23 d’octubre, la soprano romanesa Suzana Nadejde serà Mimì en el que serà també el seu debut, tant al cicle com amb aquest rol. Aquesta temporada, a més, interpretarà Manon a l’Òpera d’Oviedo, i la temporada vinent debutarà al Teatro de la Zarzuela. Per altra banda, per al rol de Rodolfo a les funcions de Sabadell comptarem amb el tenor nord-americà Kenneth Tarver, especialista en bel canto de renom internacional que amb aquest paper fa un canvi radical en el seu repertori habitual. Valorat sobretot com a tenore di grazia, Tarver ha cantat als principals teatres d’òpera d’arreu del món. Per a la funció del dimecres 23 d’octubre, assumirà el paper de Rodolfo el tenor Antoni Lliteres, ben conegut al cicle després del seu flamant debut com a Calaf (Turandot, abril-maig 2024) així com la seva participació en les anteriors produccions de La traviata, Macbeth i Rigoletto.
Per al rol de Musetta, Òpera a Catalunya presentarà el debut de la soprano Sabrina Gárdez, que serà present en totes les funcions en substitució de la soprano Laia Cladellas. Nascuda a l’Havana, Gárdez va guanyar l’any 2022 el Primer Premi i el Premi Amics de l’Òpera de Sabadell del Concurs de Cant Josep Palet de Martorell i enguany debutarà al Liceu amb La sonnambula, de Bellini. La producció compta també amb les veus solistes del baríton serbi Milan Periši? com a Marcello (torna al cicle després de la seva participació a la producció de Manon Lescaut com a Lescaut), el baríton barceloní Quim Cornet com a Schaunard (guanyador del Concurs Mirna Lacambra els anys 2020 i 2021 i habitual al cicle), el baríton xilè Arturo Espinosa com a Colline (debuta a Òpera a Catalunya, on tornarà com a Escamillo a Carmen, la darrera producció d’aquesta temporada) i el baix barceloní Juan Carlos Esteve en els rols de Benoît i Alcindoro (ha representat diversos personatges tant de sarsuela com d’òpera i enguany serà present a totes les produccions d’Òpera a Catalunya: a Tosca com a Cesare Angelotti, a Nabucco com a Gran Sacerdote i a Carmen com a Zuñiga). El tenor paraguaià Carlos Lezcano (anunciant de Parpignol), el baríton argentí Fabián Reynolds (Sergente) i el baix-baríton sabadellenc Lluís Vergés (Doganiere) completen el repartiment.
Pel que fa a la direcció musical, aquesta producció va a càrrec del director musical de la Fundació Daniel Gil de Tejada, guardonat en sis concursos internacionals que l’han portat a dirigir a Itàlia, França, Polònia, Bulgària i Romania. Treballa des de 2003 amb els Amics de l’Òpera de Sabadell, amb qui ha dirigit trenta-set títols. Com en totes les produccions d’Òpera Catalunya, acompanyen els solistes l’Orquestra Simfònica del Vallès (director titular: Xavier Puig) i el Cor Amics de l’Òpera de Sabadell (director: Daniel Gil de Tejada). La direcció artística d’aquesta producció és de Mirna Lacambra.
Paral·lelament a la producció professional, es faran dues funcions més de La bohème amb el repartiment de la 28a Escola d’Òpera de Sabadell, el projecte de professionalització que impulsa la Fundació Mirna Lacambra – Xavier Gondolbeu amb l’objectiu de formar i promocionar els joves talents. Enguany l’Escola d’Òpera compta amb els cantants Alba Valdivieso (Mimì), Oscar Encinas (Rodolfo), Maria Patak (Musetta), Gabriel Mas (Marcello) i Carlos Varela (Schaunard), guanyadors del 28è Concurs Mirna Lacambra que es va celebrar el passat juliol. Completen el repartiment Yurii Bakhchevan (Colline), Juan Carlos Esteve (Benoit/Alcindoro), Carlos Lezcano (Parpignol), Fabián Reynolds (Sargente) i Lluís Vergés (Doganiere), aquests darrers participants també en la producció professional. Tots ells pujaran a l’escenari per representar l’obra en dues funcions, el 17 i 19 d’octubre al Teatre la Faràndula de Sabadell.