- Els actes de l’any de Sabadell com a Capital de la Cultura Catalana es tancaran amb l’òpera participativa Push (Empeny!)!, una aposta per divulgar un dels actius més singulars de la ciutat i que compta amb la presència i la implicació de diversos col·lectius sabadellencs
- Push! és una obra del compositor britànic Howard Moody sobre la corprenedora història del pianista belga i supervivent de l’Holocaust Simon Gronowski. El baríton Toni Marsol posarà veu a Simon, el protagonista de l’obra, la soprano Laia Frigolé serà la seva germana i el baríton Germán de la Riva interpretarà el paper de guardià
- Manel Valdivieso assumeix la direcció musical de l’òpera, Dani Coma la direcció d’escena i Buia Reixach la direcció dels cors participants. La direcció i coordinació artística va a càrrec de Jordi Cos, president de l’OSV i responsable de projectes d’innovació i socioeducatius de la FOC. En la producció participen 130 cantaires de quatre corals de Sabadell (Coral Belles Arts de Sabadell, Coral Els Notes, Cor Jove i Cor Ohana de l’Escola Municipal de Música i Conservatori de Sabadell), a més del Cor Amics de l’Òpera de Sabadell i l’Orquestra Simfònica del Vallès, sumant un total de 154 persones
El passat 22 de gener, es va presentar en roda de premsa al Teatre Principal de Sabadell l’òpera Push! (Empeny!), de la mà de la Fundació Òpera a Catalunya (FOC), l’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV), l’Ajuntament de Sabadell i la Fundació Banc Sabadell.
El 26 de gener el Teatre La Faràndula de Sabadell va acollir l’estrena en català de l’òpera participativa Push! (Empeny!), una obra del compositor britànic Howard Moody sobre la corprenedora història del pianista belga i supervivent de l’Holocaust Simon Gronowski.
La Fundació Òpera a Catalunya i l’Orquestra Simfònica del Vallès han impulsat, a través d’una col·laboració específica de la Fundació Banc Sabadell i de l’Ajuntament de Sabadell, la producció de l’òpera Push! (Empeny!), va tancar els actes de Sabadell com a Capital de la Cultura Catalana 2024, amb dues funcions al Teatre la Faràndula el 26 de gener de 2025, a les 12 h i a les 18 h respectivament. La data escollida per a les representacions es va fer coincidir amb el Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust que se celebra cada 27 de gener, atesa la temàtica de l’obra i per donar més relleu als valors que difon.
Amb la voluntat que la cloenda de la Capital de la Cultura Catalana esdevingui una iniciativa oberta que promogui la cultura i les arts escèniques a Sabadell i faciliti l’accés de la ciutadania a la cultura, la representació de l’òpera Push! compta amb la implicació de diversos col·lectius de la ciutat i la participació dels sabadellencs i sabadellenques a l’escenari. Així, els diferents cors d’adults i infants presents a l’obra estaran integrats per quatre conjunts corals de la ciutat que s’han volgut sumar a la iniciativa. A més, diverses entitats de Sabadell (Ràdio Sabadell, el grup de teatre del Centre Parroquial Sant Vicenç i L’Estruch, on s’han fet part dels assajos) s’han implicat en el projecte, conferint-li així un caràcter més participatiu i de ciutat.
A la sessió de la tarda (18 h) van tenir lloc els parlaments de cloenda de l’Any de la Capitalitat Cultural i l’acte de traspàs de la capitalitat cultural a la propera ciutat que ostentarà aquest reconeixement, la ciutat de Salou.
Les entrades per assistir a les representacions, que van ser gratuïtes amb reserva prèvia a través d’internet i la taquilla del Teatre Principal, van ser exhaurides per a les dues funcions.
En la presentació es va comptar amb intervencions per part de diversos representants institucionals i artístics: la Il·lma. Sra. Marta Farrés, Alcaldessa de Sabadell; la Sra. Sonia Mulero, Directora general de la Fundació Banc Sabadell; el Sr. Jordi Cos, president de l’Orquestra Simfònica del Vallès, responsable de projectes d’innovació i socioeducatius de la Fundació Òpera a Catalunya; i el Sr. Oscar Lanuza, director general de la FOC i gerent de l’OSV.
Sobre l’òpera
Push! és una òpera d’un sol acte, amb llibret i música del compositor britànic Howard Moody nascut a Salisbury el 1964. La versió que es va presentar a Sabadell és una traducció al català, a càrrec de Joan Sellent. Inicialment comissionada pel Battle Festival de Bexhill (Regne Unit) en coproducció amb Glyndebourne l’any 2016, Push! s’ha representat en cinc ocasions més: al Salisbury International Arts Festival i la Catedral de Chichester (Regne Unit) el 2018, a la House of Commons de Londres i La Monnaie de Brussel·les el 2019, i a la Ringsaker Opera (Noruega) el juny de 2024.
L’obra explica la història de la fugida de l’Holocaust del nen belga Simon Gronowski, de 12 anys, en un tren el 19 d’abril de 1943. El títol és una referència al tema central de l’òpera, ja que Simon va ser empès fora del tren per la seva mare, que va morir tres dies més tard a Auschwitz.
Per posar l’obra en context, es comparteix la història que inspira l’òpera tal com l’explica l’escenògraf de la producció a la Monnaie, Benoît De Leersnyder:
Simon tenia només 12 anys quan el van deportar a Auschwitz amb la seva mare i la seva germana. Durant el camí, els combatents de la resistència van aconseguir aturar el tren per una curta estona. En aquell temps brevíssim, la mare va empènyer (push) el fill fora del vagó. Simon va esperar, amb el cor paralitzat, que ella el seguís, però no ho va fer.
Simon va trobar el camí de retorn a casa i va sobreviure a la guerra. Va créixer entre el silenci i la memòria. Va estudiar dret, va aprendre a acaronar les tecles del piano amb el pols sincopat del jazz, va esdevenir pare i després avi. I un dia, entre rostres desconeguts, va reconèixer l’home que l’havia pujat al tren cap a Auschwitz. Davant d’ell, sense crits ni malediccions, Simon el va perdonar.
La producció i el repartiment
L’equip artístic d’aquesta producció va estar encapçalat a la direcció musical per Manel Valdivieso, director titular de la JONC i cap del departament d’estudis orquestrals al Conservatori Superior de Música del Liceu; a la direcció d’escena per Dani Coma, director i artista que combina la direcció escènica amb les classes d’interpretació i actualment és un dels artistes que formen part del programa FLIPART de la Diputació de Barcelona; i a la direcció dels cors per Buia Reixach, qui ha treballat en projectes educatius i socials per promoure el cant coral i actualment és directora de diversos cors i coordinadora dels cors participants al projecte impulsat per LiceuAprèn, El Monstre del Laberint. La direcció i coordinació artística va anar a càrrec de Jordi Cos, president de l’Orquestra Simfònica del Vallès, responsable de projectes d’innovació i socioeducatius de la Fundació Òpera a Catalunya i impulsor de la iniciativa.
El repartiment va comptar amb tres cantants solistes professionals, tots ells amb una àmplia formació i experiència en el repertori operístic: el baríton Toni Marsol farà el paper principal de Simon; la soprano Laia Frigolé en el paper de la germana de Simon, i el baríton Germán de la Riva com a el guardià. Al costat de les tres veus solistes, 130 cantaires de diferents corals de Sabadell representaren els altres personatges de l’òpera, conferint a la producció un caràcter participatiu. Així mateix com un cor format per una quarantena d’infants del Conservatori de Sabadell (Cor Jove de l’Escola Municipal de Música i Conservatori de Sabadell) i un cor d’una norantena de cantants adults format a partir de diverses formacions corals de la ciutat (Coral Belles Arts de Sabadell, Coral Els Notes i Cor Ohana de l’Escola Municipal de Música de Sabadell). A més, un petit cor de professionals van fer el paper de guàrdies (Cor Amics de l’Òpera de Sabadell) i setze músics professionals de l’Orquestra Simfònica del Vallès acompanyant els solistes i els cors.
Tot i el caràcter participatiu d’aquesta producció, els assajos preparatoris de Push!, iniciats el mes de novembre amb els cors, són els mateixos que els d’una producció operística professional, amb els Pregenerals i General.
Altres novetats!